Wednesday, June 17, 2009

Kemunchulan Isimewa - Kekura Chom!


Tetiba i rasa macam nak buat tribute kepada anak sulung i - Cik Kelthum, juga dikenali sebagai Che' Chom ataupun kekura Chom. Dia merupakan anak pertama yang i beranakan dari mulut i ala2 alien sbb terlampau kimpah so tak leh kuar dari burit i..bley?

Memandangkan teknologi perbidanan masatu masih lagi kuno, i gagal melahirkan anak yang cumel dari segi rupa paras, sebaliknya chomel darisegi bentuk badan. Ataupun doktor yg beranakan i tu salah baca requirement i kot... apa2 pun, disebalik kekurangan fizikal seperti kimpah, renek dan bermata jauh. Dia dilahirkan dengan sifat2 terpuji dan berani mati. Sangat berani mati sampai i pun takut mati kalau jalan kat sebelah dia kengkadang.

Gambar Hiasan: Kekura Chom bersaiz kimpah dan renek mcm gamba ni la uols...

Jadi, disini i nak menceritakan kesah berani mati dia dalam menangani cacian dan tomahan2 manusia2 kepada golongan adik2 saban hari ini. Chom, over to u~


Thanks nukkkk~ uols, walaupun i selalu bersiaran 3G ngan u, i tetap ingat neraka itu terletak di tapak kaki mak hayam! Baiklah, i nak kesahkan 3 teknik membalas serangan apabila berada dalam situasi2 berikut.


Situasi 1: Apabila uols sedang memonen2 di padang atau dimana2 sjork (waima di Maidin skalipun), tetiba datang budak kecik kata u pondan.. Apa u nak buat? *cik sal pls take note!

Serangan Balas:
I cer kat uols semua k pasal pengalaman betul yg bukan dibuat2 ni. Rumah i di banting sana uols, so petang2 i suka lepak kat padang pemainan ngan geng2 i, menyamar jadi kekura labi2 penyu bagai... tetiba ada sorg puki kecik ni sangsang i pondan. Kawan2 i laen terkesima sbb tak sangka puki tu tak padan ngan kecik berani mampus carut i yang diva ni!

Dalam situasi mcm ni, i mencadangkan uols berhati tenang dan senyum kat budak tu sambil merangkak pelan2 ala kura2 ke dia pastu tanya dia dengan penuh sopan "adik kecik cakap apa tadi?" kalau dia cakap ulang balik "abang ni mcm pondan la!", u jgn buang masa betulkan dia yg u ni pompuan ke apa ke. Uols buat je mcm i. Tarik rambut dia biar kepala dia senget ke arah muka u sambil cakap dengan penuh sopan...

"ko balik umah sekarang...cakap abang pondan bagitau yang mak ko tu bapok dan bapak ko tu maknyah suka isap kote!"

p/s: tona suara mestilah meningkat ke pitch tertinggi bila ayat penghabisan. coba la.. pasti berjaya sbb budak pompuan tu trus lari ketakutan balik umah dia bila i buat mcm tu kat dia. sekian.

Situasi ke2: Carutan jiran sebelah rumah kerana u ringan tangan buat keje2 rumah

Walaupun i ni lelaki jadian, i mmg rajin kat rumah seperti mengemaskan rumah, masak, gayut kat tepon bagai...macam uols jugak la kan..i tak reti kangkang depan tv tgk bola pastu jerit2 gol bagai ni. tak manis la! githu..

Serangan Balas:
Jiran sebelah umah i ni mmg mulut longkang uols! tak padan dengan anak dia tu pengkid, selalu carut pasal i kat mak i n adik i.. i tau sbb adik i selalu cite kat i...i mmg dah lama saba sbb tak jadi depan mata kan.. so nak dijadikan cerita, tuhan nak tunjuk kat dia. I tengah menyapu2 daun kat luar rumah tetiba dia kuar buat statement-

"amboi~ rajin nye anak jantan menyapu sampah. betuah mak nye dapat anak laki perangai mcm pompuan kan...." tuu dia!!!

i pun terus sinsing blouse i, sapu semua daun2 masuk dlm pongkes tu.. i taruk sebelah. pastu i senyum kat dia sambil bejalan ke tong sampah umah i yang kebetulan penuh ngan sampah perut ikan bagai. i bawak kuar plastik sampah tu. i bukak ikatan dia. Gi ke pagar yg divide umah kitorg...dengan penuh senyuman, i tuang semua isi sampah tu dalam compound umah dia! seraya berkata (again dengan sopan):

"skarang ni boleh la anak makcik yang macam jantan tak siap tu blaja buat keje umah pulak~ assalamualaikum"

lalu berambus masuk umah cepat2.

Itu saja tips i utk uols semua buat masa ni..nanti kalau i dijemput lagi, i cerita lagi pasal teknik2 lain yang uols boleh aplikasikan ye.. back to u mak hayam!

Skang uols tau kenapa i cakap dia brani mati kan???


7 comments:

datin cik sal said...

dosi lama mak tak dgr khabar chom... still pondan lagi ke?? oppsss... matila brani matikan.. mak pun tak brani mati curah sampah ke compound jiran.. mak brani mati buang bangkai kucing mak lang acai ke pintu rumah dia jer... oppsss!! **lariiiiiiiiiiii

Ash Shinotsubaki said...

masih lagi pondan uols..dia kan mandor ladang klapa sawit bagai..so jarang cuti wiken..tu susah nak jumpa..yes..mmg brani mati..ko tak dengar lagi kesah dia baling batu sampai pecah cermin kete laie..

kimie st cuthbert said...

i berani kerana benar .. HOW?

Ash Shinotsubaki said...

nasa sgt uols...

kimie st cuthbert said...

motip nasa?? awas!! dia berani kerana dia hanjeng jalanan *pose stray dog*


hayooo i nak gi SPCA sabtu ni nak pose tgk kucing, HOW?

Ash Shinotsubaki said...

huhhuhu... kan nasa je yg suka buat statement mcm tu uols..

eh..amikla anjing kat spca tu..lagi best...i suka anjing

datin cik sal said...

mak sokong usaha kao amik kucing spca jadi anak angkat.. lagi baik kao cari kat pasar-pasar.. kucing terbiar... mak noya nok tgk kucing2 nih berpeleseran...**nanges dlm suluhan spotlight**matila gila glemer